Nieuws

Hier komen nieuwsbrieven en andere actuele zaken.

Onze Amsterdamse School als voorloper in leesvaardigheid

De NOS heeft in april 2024 een reportage gemaakt over het leesonderwijs op de Onze Amsterdamse School. Er verschijnen steeds meer berichten dat de leesvaardigheid van jongeren in Nederland achteruit gaat. De OAS heeft sterk ingezet op leesvaardigheid, onder andere door ervoor te zorgen dat er goede boeken in de school zijn, leerkrachten zijn zelf meer gaan lezen en er is gekozen om met meer uitdagende teksten te gaan werken. En dat heeft zijn vruchten afgeworpen: niet alleen zijn de leesresultaten op school vooruit gegaan, de OAS heeft nu ook een voorbeeldfunctie voor andere scholen die hun leesonderwijs willen verbeteren.

Klik hier: Twee scholen helpen elkaar met beter lezen: ‘Ze kwamen laaiend enthousiast terug’

Leesonderwijs baseren op dat wat bewezen effectief is

De onderwijsinspectie sloeg recent alarm: op veel scholen in Nederland is het onderwijs nog niet van voldoende kwaliteit. In dit artikel van de NOS wordt Onze Amsterdamse School aangehaald als een plek waar het juist wél goed werkt. Directeur Elize Jong geeft dat ze aan dat ze verschillende veranderingen hebben doorgevoerd en daarmee samen hebben gewerkt met Stichting Lezen en de wetenschappers van Taallab. Op basis van publicaties van (wetenschappelijke) onderzoeken over hoe kinderen effectief leren lezen, hebben ze het leesonderwijs succesvol heringericht.

Klik hier: Onderwijsinspectie gealarmeerd na steekproef: veel scholen nog altijd niet goed

Onze Amsterdamse School is een Klassewerkplek!

Op de OAS wordt er niet alleen goed voor alle leerlingen gezorgd, maar ook voor de leerkrachten en andere medewerkers. Zo zijn de leerkrachten op hun beurt weer in staat om zo goed mogelijk onderwijs te verzorgen. In 2023 heeft de OAS de titel ‘Klassewerkplek’ gekregen. Klassewerkplek onderzoek middels een enquête onder medewerkers de werkdruk, collegialiteit, inspraak, de mogelijkheid om zich te ontwikkelen en andere zaken die van invloed zijn op werkgeluk. Alleen scholen waarbij er een grote mate van werkgeluk aanwezig, is mogen zich een ‘Klassewerkplek’ noemen.

Klik hier: Onze Amsterdamse School laat het vuurtje in elke leerkracht branden en is Klassewerkplek 2023!

Podcast: Visie & het ontstaan van Onze Amsterdams School

Voor de podcast ‘Meesterwerk’ werd directeur Elize Jong in 2021 geïnterviewd. Het thema was de geschiedenis en de visie van Onze Amsterdamse School. Het idee voor Onze Amsterdamse School is geboren uit de volgende vraag “Als scholen kinderen moeten voorbereiden op het echte leven, waarom lijken ze er dan zo weinig op?” In deze podcast vertelt zij hoe deze visie voor een school ontstond en hoe ze dat in een bestaande school in praktijk bracht.

Klik hier: #42 Onze Amsterdamse School

Onze Amsterdamse school staat voor écht inclusief onderwijs

Onze Amsterdamse School staat open voor ieder kind uit de stad, ongeacht afkomst of religie. Maar niet alleen dat, OAS streeft daar ook naar als het gaat om capaciteiten. We willen elke leerling de beste plek bieden om te groeien en te ontwikkelen. Dat laatste is een grote uitdaging, er zijn in Nederland nog steeds veel kinderen die geen of weinig (passend) onderwijs krijgen. In deze aflevering van Argos bespreekt directeur Elize Jong niet alleen de uitdagingen, maar onderstreept vooral ook het belang van dat we ons blijven zetten voor inclusief en passend onderwijs.

Klik hier: De hobbelige weg naar inclusief onderwijs – HUMAN – VPRO

Onze Amsterdamse School werkt aan duurzame innovatie van het taalonderwijs 

Op Onze Amsterdamse School werd al veel met wetenschappelijke literatuur gewerkt als basis voor de inrichting van het leesonderwijs. Deze is aangescherpt door er ‘De zeven Pijlers van Onderwijs in Begrijpend Lezen’ van Stichting Lezen aan toe te voegen. In samenwerking met Taallab wordt steeds grootschaliger onderzoek gedaan naar het effect van verschillende interventies. Op basis hiervan worden er trainingen ontwikkeld voor andere scholen, waardoor niet alleen onze eigen – maar ook andere – leerlingen van deze inzichten profiteren.

Klik hier: Onderzoekers en leraren op weg naar effectief leesonderwijs in TaalLab | PrimaOnderwijs

Intensief taalonderwijs is de sleutel tot kansengelijkheid

Kansengelijkheid is een belangrijk thema in het onderwijs, zeker in een grote stad als Amsterdam. Ook onze Amsterdamse School zet zich hier voor in. Uiteraard hebben sommige kinderen een lastige thuissituatie, maar dat is een gegeven waar je als school maar weinig invloed op hebt. Op school kan kansenongelijkheid tegengegaan worden door in te zetten op begrijpend lezen. Ook is het van groot belang om het eigen onderwijs continu te evalueren, om te bepalen of de aanpak effectief is en waar nodig ook bij te sturen. Meer informatie over de aanpak van Onze Amsterdamse School vind je in dit artikel van AT5.

Klik hier: Bestrijding kansenongelijkheid kost vele miljoenen, maar duidelijke aanpak ontbreekt – AT5

Levensecht onderwijs bij de kleuters

Het onderwijs op Onze Amsterdam School is net zo divers en realistisch als het leven zelf: boeiend en inspirerend. In groep 1/2 wordt er al gewerkt met thema’s die direct verband houden met de wereld om kleuters heen. Het werken met levensechte situaties maakt het leren voor deze kinderen niet alleen inzichtelijk, maar het maakt ook duidelijk waarom het belangrijk is dat ze het leren. Dit noemen we ‘betekenisvol onderwijs’. In dit artikel in het blad ‘Kleuteruniversiteit’ geeft juf Mariska Rave een inkijkje in hoe dat in de praktijk uitgevoerd wordt.

Klik hier: Kleuteruniversiteit: Levensecht onderwijs bij OAS

De kracht van kennis

In het tijdschrift ‘Meer Taal’ vertelt juf Patty Roos over hoe zijn thematisch onderwijs aanbiedt. Het is van groot belang dat ze bij het overkoepelende thema rijke teksten vindt. Ze kiest altijd een goed voorleesboek waar ze elke dag twee keer uit voorleest. Dit is een fijn moment waar de kinderen naar uitkijken. Vervolgens vult ze dit aan met denkvragen over het boek, en met kennisopdrachten. Voorbeelden van hoe ze haar onderwijs inricht vind je in dit artikel.

Klik hier: Meer Taal: een goed boek als krachtlijm

De rol van volwassenen in leesvaardigheid van kinderen

De resultaten van het Nederlandse onderwijs blijven kelderen, met als dieptepunt het Nederlandse leesonderwijs. Volgens het laatste PISA-rapport kan een derde van de Nederlandse 15-jarigen niet goed genoeg lezen. In dit artikel op Linked In concludeert directeur Elize Jong: ‘Er is niks aan de hand met onze kinderen, er is iets mis met de volwassenen’. Zowel ouders als leerkrachten kunnen het tij keren. Dit kan door het beperken/afschaffen van schermtijd, het hebben van hoge verwachtingen (ook al bij de kleuters!), het toepassen van bewezen effectieve manieren van lesgeven, in groep 3 inzetten op uitstekend leren lezen en schrijven, in de hogere groepen zorgen voor een goed boekenaanbod en te zorgen voor genoeg én kwalitatief goede leerkrachten. Zo moeten zowel ouders, als mensen in het onderwijs en de politiek, hun verantwoordelijkheid nemen.

Klik hier: Linked In – Elize Jong over leesvaardigheid jongeren